RSS

Exemplu de bad PR

06 Mar
     În noaptea de 24 martie 1989, tancul petrolier Exxon Valdez se îndrepta spre California cu încărcătura sa de petrol nerafinat. La scurt timp după ce a intrat în strâmtoarea Prince William, căpitanul Joseph J. Hazelwood a predat comanda navei lui Gregory Cousins, șeful echipajului, neautorizat să navigheze în acele ape. Îngrijorat că aveau de-a face cu o zonă cu gheață, căpitanul i-a ordonat lui Cousins să se abata de la traseul pe care îl aveau de urmat, pentru ca la un anumit punct să se întoarcă la ruta anterior stabilită. Întoarcerea nu a fost executată la timp. Nava a lovit reciful Bligh, rocile cauzând 8 spărturi în pupa navei.
     11 milioane de tone de petrol s-au deversat și au afectat 1.100 mile de țărm. Au murit peste 30 000 de păsări și 1 000 de foci. Industria pescuitului a avut și ea de suferit. În vara acelui an, compania Exxon a cheltuit mai mult de 1 miliard de dolari pentru curățarea plajelor. Căpitanul Hazelwood a fost concediat și deferit  justiției; ulterior, a fost achitat pentru că a preluat conducerea navei sub influența alcoolului. În cazul acestui adevărat dezastru ecologic, demersurile de PR au fost atât de superficiale, încât  publicul a privit corporația Exxon drept o companie rece, dezinteresată, acordând atenție mai degrabă modului cum poate evita responsabilitatea decât distrugerilor pe care le provocase.
     În primele ore după accident, președintele Exxon, Lawrence G. Rawl, a facut două greșeli pe care avea să le regrete în scurt timp:

  •  A preferat să rămână la New York, evitând să se deplaseze la locul accidentului; comportamentul lui a fost perceput drept indifereță
  •  A hotărât ca toate informațiile despre deversare să fie difuzate chiar la locul accidentului – la Valdez – un port îndepărtat cu doar 3 000 de locuitori. Numărul mic de linii telefonice și lipsa facilităților de ordin tehnic au pus în dificultate ziariștii sosiți în portul din Alaska.
Acestea au fost doar primele erori dintr-o serie de mișcări greșite ale gestionării crizei. Au urmat altele, care nu au facut decât să transforme compania petrolieră într-un monstru pentru care poluarea nu însemna nimic.
Rezultatele ?

  • Scăderea drastică a profiturilor;
  • Exxon a coborât în topul celor mai bune corporații americane de pe locul 8 pe 110;
  • În 1991, Exxon a fost dată în judecată și obligată să plătească SUA și Alaska despăgubiri în valoare de 1,1 miliarde dolari. În 1993, în urma altui proces, Exxon a plătit alte 5 miliarde despăgubiri pescarilor din Alaska. Acestor cheltuieli li s-au adăugat 3 miliarde dolari, fonduri alocate eforturilor de curățare a petelor de petrol.
   I Want You
     Și azi Exxon continuă să fie asociată cu dezastrele ecologice.
     Lipsa planului de gestionare a crizelor, ostilitatea vădita față de presă, indiferența și aroganța președintelui companiei petroliere, acestea au fost doar câteva din greșelile de PR.
Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on March 6, 2013 in PR

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: